جزئیات برنامه‌ی دوره‌های کاوش علمی خانه دانش- تابستان ۱۴۰3

عضویت در خانه دانش

  • حمایت پیشنهادی از عضویت فصلی در خانه دانش برای هر فرد 4000000 ریال است.
  • خدمات ویژه‌ی اعضا: کاهش %۲۵ حمایت پیشنهادی برای ثبت‌نام در هر دوره‌ی کاوش علمی، صدور کارت عضویت، استفاده از کتابخانه و امانت گرفتن کتاب، استفاده از سالن نمایش، حمایت از پروژه‌های دانش‌آموزی با تأیید خانه دانش.

ثبت‌نام در دوره‌های کاوش علمی

  • دوره‌های کاوش علمی زیر عنوان‌های کتابخوانی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر، زیست، باغبانی، نمایش فیلم و ریاضی برگزار می‌شوند.
  • حمایت از برگزاری هر کدام از دوره‌های کاوش علمی 9۰۰۰۰۰۰ ریال و برای اعضای خانه دانش پس از پرداخت حمایت از عضویت، با %۲۵ کاهش 6750000 ریال است.
  • ظرفیت ثبت‌نام برای هر دوره کاوش علمی به جز رایانه و فیلم در هر رده سنی 10 نفر و برای رایانه 7 نفر است.
  • با توجه به ظرفیت محدود دوره‌ها، اولویت با اشخاصی است که زودتر ثبت‌نام کنند.
  • تعداد ساعات هر دوره کاوش علمی برای یک فصل 10 جلسه یک و نیم ساعته برای 10 هفته در نظر گرفته شده است.
  • مهلت ثبت‌نام دوره‌های کاوش علمی در تابستان 1403: چهارشنبه 23 خرداد
  • شروع برگزاری دوره‌های کاوش علمی در تابستان 1403: هفته‌ی آخر خرداد‌ماه – شنبه 26 خرداد
  • بازه 23 تا 29 تیرماه دوره‌ها تعطیل است. 
  • ثبت‌نام گروهی امکان‌پذیر است.

توجه: در صورتی‌که در انتخاب رده سنی یا ساعت دلخواه برای دوره‌ها مشکلی پیش آمد یا ظرفیت دوره تکمیل شده بود، به خانه دانش مراجعه کرده یا با تلفن‌‌های 09981269134 و  ۳۳۳۲۷۳۷۷ تماس بگیرید. 

برای هماهنگی و اطلاعات بیشتر می‌توانید با تلفن‌‌های 09981269134 و ۳۳۳۲۷۳۷۷ تماس بگیرید و یا با کلیک روی لینک به صفحات ما در شبکه‌های اجتماعی بپیوندید.

توجه: در صورتی‌که امکان انتخاب ساعت دلخواهتان میسر نبوده یا ظرفیت دوره تکمیل شده، لطفا فرم پایین را تکمیل کنید:

فرم درخواست تشکیل گروه ثبت‌نامی جدید در صورت کسب حدنصاب تعداد شرکت‌کنندگان

جزئیات برنامه‌ی دوره‌های کاوش علمی برای رده‌های سنی مختلف را در چهار جدول پایین ببینید. برای مشاهده، روی هر برنامه کلیک کنید.

برنامه‌ی دوره‌های کاوش علمی خانه دانش در فصل تابستان 1403 (دختران)

برنامه‌ی دوره‌های کاوش علمی خانه دانش در فصل تابستان 1403 (پسران)

درباره‌ی دوره‌های کاوش علمی خانه دانش در فصل تابستان 1403

دوره شیمی

در آزمایشگاه شیمی، دانش‌آموزان با انجام آزمایش، مفاهیم علمی را تجربه می‌کنند. از ویژگی‌های این دوره، انجام آزمایش توسط خود دانش‌آموز و تجربه لذت‌بخش کار با وسایل آزمایشگاهی است که بسیار پرهیجان بوده و آموزش مؤثر و ماندگار علم است. افزایش مهارت بچه‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. در این دوره از پک‌ها و کیت‌های آزمایشگاهی شیمی سر کلاس استفاده می‌شود که تجربه‌ای جدید برای تک‌تک دانش‌آموزان است. این کیت‌ها از تابستان سال 1402 برای نخستین‌بار به‌عنوان آزمایشگاه سیار در خانه دانش استان زنجان مورد استفاده قرار گرفت که با استقبال بی‌نظیر دانش‌آموزان مواجه شد. قدرت خلاقیت دانش‌آموزان در مواجهه با کیت‌های آزمایشگاهی شیمی دوچندان شده و به جرأت می‌توان گفت مشکل‌ترین آزمایش‌های شیمی با کمک آن‌ها قابل انجام و مشاهده است.

دوره فیزیک و سرگرمی، فیزیک و آزمایش، فیزیک و پژوهش، انرژی و ساخت

دوره فیزیک و سرگرمی: در این دوره کودکان  با بخشی از موضوع های علم فیزیک که عمدتا در کتاب کلاس اول ابتدایی بیان شده اند،  از طریق بازی ، انجام آزمایش و ساخت اشنا شده و لذت، هیجان  و سرگرمی با علم را تجربه می کنند.

دوره فیزیک و آزمایش: یک دوره 10 جلسه‌ای. در این دوره موضوعات مختلف علم فیزیک در قالب آزمایش های جذاب و سرگرم کننده ارائه خواهد شد. این موضوع ها با توجه به مباحث مطرح شده در کتاب های علوم کلاس های اول تا سوم ابتدایی انتخاب شده اند (شامل: منابع نور، نور و بینایی، هوا، حباب،  باد، ابر، انرژی، صوت و نیرو ). آزمایش ها به نحوی انتخاب شده اند که در سطح درک دانش آموزان  اول تا سوم ابتدایی باشد و علاوه بر تقویت حس کنجکاوی آن ها  منجر به دستیابی به درک عمیق تری از مفاهیم علمی مطرح شده در کتاب ها برایشان شود.

دوره فیزیک و پژوهش: یک دوره 10 جلسه ای- دو پرسش علمی را دانش آموزن ازابتدا تا انتها دنبال خواهند کرد. 1- چطور آب را از پایین به بالا بیاوریم؟ 2- چطور زمان را اندازه بگیریم؟ برای هر پرسش دانش آموزان یاد می‌گیرند که خودشان بپرسند و راهکار ارائه کنند، جستجو کنند، چیزهایی بسازند و آزمایش کنند، نتایجشان را یادداشت کنند، تحلیل و نتیجه‌گیری کنند و آن را بهبود بخشند. دانش آموزان همان کارهایی را که دانشمندان می‌کنند ، انجام خواهند داد. آن ها نهایتا با ابزارهایی که برای این منظور در حال حاضر در جامعه استفاده می‌شود اشنا می‌شوند. بازدیدهایی گروهی برای دوره در نظر گرفته شده است. نوشتن کاربرگ و گزارش کار در این دوره خواهیم داشت.

دوره انرژی و ساخت: یک دوره 10 جلسه ای. دانش آموزان در هر دو جلسه به ساختن یک وسیله علمی با ابزارهای ساده با استفاده از خلاقیت های فردی می‌پردازند. آن‌ها علاوه بر اینکه مانند یک دانشمند به مفاهیم علمی و قوانین حاکم بر عملکرد یک وسیله فکر کرده و با آن ها عمیق‌تر اشنا میشوند، خودشان مانند یک مهندس دست به طراحی و ساختن می‌زنند. در عین حال که با چالش‌های کار تجربی و ساختن مواجه شده و نتایج کار خود را آزمایش می‌کنند، راهی برای بهتر کردن آن پیدا خواهند کرد. این وسایل عمدتا ابزارهایی برای نمایش تبدیل های انرژی هستند که دانش‌آموزان به صورت تئوری در کتاب های درسی علوم با آن‌ها آشنا شده‌اند.

دوره رایانه

دوره رایانه برای ۳ گروه سنی اول تا دوم ابتدایی(الف)، سوم تاچهارم(ب)و پنجم تا ششم ابتدایی(ج) در ۵ سطح ارايه می‌شود.

سطح۱مبانی کامپیوتر

مدت دوره۲ فصل (۱۶ جلسه ۲ ساعته برای گروه الف

یک فصل (۸ جلسه ۲ ساعته برای گروه ب و ج

پیشنیازهمراهی و پرسشگری دانش‌آموزان در کلاسها

سطح۲برنامه نویسی مقدماتی (اسکرچ)

مدت دوره۲ فصل (۱۶ جلسه ۲ ساعته برای هر ۳ گروه سنی

پیشنیازمبانی کامپیوتر (سطح ۱)، همراهی و پرسشگری دانش‌آموزان در کلاسها

سطح ۳برنامه نویسی پیشرفته (اسکرچ)

مدت دوره۲ فصل (۱۶ جلسه ۲ ساعته برای هر ۳ گروه سنی

پیشنیازبرنامه نویسی مقدماتی(سطح ۲)، همراهی و پرسشگری دانش‌آموزان در کلاسها

سطح ۴یادگیری ماشین برای کودکان (اسکرچ)

مدت دوره۲ فصل (۱۶ جلسه ۲ ساعته برای هر ۳ گروه سنی

پیشنیازبرنامه نویسی(سطح ۲ و ۳)، همراهی و پرسشگری دانش‌آموزان در کلاسها

سطح ۵پایتون برای کودکان

مدت دوره۲ فصل (۱۶ جلسه ۲ ساعته برای گروه ج

پیشنیازبرنامه نویسی(سطح ۲ و ۳)، آشنایی با زبان انگلیسی، همراهی و پرسشگری دانش‌آموزان در کلاسها

دوره ریاضی

درباره فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای اتاق ریاضی خانه دانش:

• مدت زمان جلسه‌ها: یک و نیم ساعت در هر هفته روزهای سه‌شنبه یا چهارشنبه برای هر رده سنی اشاره شده در برنامه؛

• پیش‌نیاز ریاضی برای هر جلسه: همین اندازه که بچه‌ها همراهی لازم برای انجام فعالیت‌ها را داشته باشند کافی است و در صورت نیاز توضیحات لازم ارائه می‌شود ولی داشتن اطلاعات در سطح دانش کتاب‌های ریاضی بچه‌ها در آن رده سنی، فعالیت‌ها را برایشان دلچسب و آسان‌تر می‌کند؛

• روند برگزاری جلسه‌ها:‌ بازی، مشاهده، پرسشگری، کشف، ساخت، بحث و گفتگو، جمع‌آوری داده‌ها، گزارش و تحلیل، حل مسئله و بیان استدلال با گفتار و نوشتار؛

• رویکرد جلسه‌ها: درک ریاضی، پیدا کردن تجربه‌های عملی برای مفاهیم انتزاعی، تجربه عملی قواعد منطق و استدلال ریاضی و استفاده از حواس پنجگانه، دست‌ورزی و تجربه نحوه تعامل در کارهای گروهی؛

این فعالیت‌ها در محیطی دوستانه، آرام و شاد انجام می‌شوند. جلسه‌ها عنوان‌های متفاوتی دارند تا بچه‌ها در زمینه‌های مختلف ریاضی تجربه کسب کرده و چشم‌اندازی هر‌چند کوچک از گستره مفاهیم ریاضی و علاقه‌هایشان پیدا کنند.

پی‌نوشت: چنانچه این متن را می‌خوانید و پیشنهاد و یا پرسشی دارید خوشحال می‌شویم اتاق ریاضی خانه دانش را در جریان بگذارید.

سپاسگزاریم

دوره باغبانی

باغبانی شاخه‌ای از رشته کشاورزی می‌باشد. در این دوره 10 جلسه‌ای با نگاهی عمیق‌تر به دنیای پیرامون خود می‌نگریم و به دنیای گیاهان می‌رویم. در این دوره دانش‌آموزان به صورت عملی و ارائه توضیحات لازم با بخش‌های مختلف گیاه (ریشه، ساقه، برگ، گل و ..)، تقسیم‌بندی گیاهان (درخت، درختچه، سبزیجات)، انواع خاک و بستر کشت (خاکی، هیدروپونیک)، اقلیم‌شناسی برای رشد گیاهان، آبیاری (دستی، قطره‌ای، بارانی) ، ابزارهای باغبانی، انواع کشت (کشت مستقیم بذر، نشاء، قلمه)، تفاوت کشت در فضای باز و محیط کنترل شده (گلخانه) آشنا می‌شوند.

باغبانی یکی از حرفه‌هایی است که در آن هر پنج حس انسان به کار گرفته می‌شود و در نتیجه یکی از مفیدترین فعالیت‌ها برای کودکان است. افراد در هر سنی می‌توانند از باغبانی لذت ببرند، اما کودکان در کنار آموزش، مهارت‌های جدیدی (اعتماد به نفس، عشق به طبیعت، حس مسئولیت‌پذیری، همکاری) نیز کسب می‌کنند.

پیش‌نیاز دوره باغبانی برای هر جلسه همراهی لازم بچه‌ها برای انجام فعالیت‌های عملی می‌باشد.

دوره فیلم

در این دوره قرار است دانش‌آموزان جایزه‌ی تلاش‌هایی که در دوره‌های کاوش علمی داشتند را بگیرند و از دنیای واقعی به دنیای انیمیشن و کارتونی بروند و لذت ببرند. سینمایی که می‌توانند به تنهایی یا همراه با خانواده از تماشای انیمیشن‌های جذاب لذت ببرند…

دوره زیست