بخش سازه‌بازی خانه دانش بنیاد ثبوتی در اولین هفته از فصل نخست مجموعه مسابقه‌های سازه‌بازی، عصر روز پنجشنبه 3 آبان‌ماه 1403 میزبان بچه‌ها و ایده‌های نابشان برای ساخت آدمک فضانورد در مأموریت فضایی بود.

در عصری پاییزی و سرد، بچه‌ها در گروه‌های دوستانه یا همراه خانواده به جمع خانه دانش پیوستند و پس از صحبت کوتاهی، گروه‌های شرکت‌کننده در این مسابقه آماده طراحی ایده‌هایشان بودند، در این بین شکل‌گیری دوستی‌های تازه در گروه‌ها، نگرانی از تأخیر یک هم‌گروهی و پچ‌پچ‌های مشورتی برای شروع کار جلب توجه می‌کرد. از بچه‌ها ممنونیم که باعث شدند با اطمینان بگوییم: برای شرکت در این مسابقه‌ها نگران گروه و پیدا کردن هم‌گروهی نباشید!

پس از آشنایی با قانون‌های امتیازگیری در مسابقه، طراحی و تخمین وسیله‌های موردنیاز شروع شد: گروهی حرفه‌ای و با فکر، گروهی مشغول مشورت و تصمیم‌گیری نهایی و گروهی در تلاش برای یافتن ایده‌های تازه.

آرام آرام هیجان و نگرانی و جنب و جوش در بخش سازه‌بازی خودنمایی می‌کرد، ایده‌ها رنگ واقعیت می‌گرفتند، فریادهای گاه از سر ناامیدی و گاه از سر هیجان، نوید حل شدن چالش‌ها بود که با ایستادن ادمک‌ها تبدیل به شور و شوقی زیبا شدند برای ادامه دادن و ساختن. هیجان کنترل و اندازه‌گیری قد فضانوردها دیدنی بود، نگران حرکت فضانوردهایمان بودیم که به لطف بچه‌ها آدمک‌های انعطاف‌پذیری به‌وجود آمدند که مایه حیرت و شادی شدند. برای اطمینان از سلامت فضانوردهایمان هم همه چیز بررسی شد. رعایت ایمنی هنگام ساخت هم فراموش نشد.

سه گروه برتر هفته اول این فصل با رقابتی تنگاتنگ و برابر، پس از امتیازدهی هدایای خود را از دکتر حمیدرضا خالصی‌فرد دریافت کردند:

ایلیا، عرشیا و امیرمحمد – پرهام و اوستا – نیما، محمدعلی و الشن

پی‌نوشت: پنجشنبه 10 آبان 1403 در هفته دوم مسابقه‌های این فصل منتظرتان هستیم. همراه ما باشید در مأموریت فضایی!