خانه دانش بنیاد ثبوتی، شنبه 22 مهرماه ۱۴۰۲ در کافه چهاربید امند، میزبان دانش‌آموزان کاوشگر و خانواده‌ها در رویداد رصد آسمان شب بود.

از ساعت 6:30 عصر اعضای خانه دانش و برگزار‌کنندگان در محل رصد حاضر شده و خانواده‌ها هم از همان ساعت کم‌کم رسیدند. در شروع برنامه، ساعت ۷، دکتر حمیدرضا خالصی‌فرد  در چند جمله این برنامه و رویداد‌های خانه دانش را معرفی کرده و برنامه را به برگزارکنندگان سپردند. شرکت‌کنندگان در این برنامه پس از آشنایی مقدماتی با تلسکوپ‌های موجود در محل رویداد، با استفاده از توضیحات ارائه‌شده، به مشاهده‌ی اجرام آسمانی، صورفلکی، ستاره‌ها، صورتواره مثلث تابستانی و به‌ویژه سیاره‌ی زحل، سیاره‌ی مشتری و تعدادی از قمرهای آن، ستاره‌ی قطبی و صور فلکی ذات‌الکرسی و دب اکبر پرداختند.

در پایان دانش‌آموزان فرم پرسش‌های این رویداد را تکمیل و با پاسخ به نظرسنجی، آن را ارزیابی کردند.

صورت نما ، صورتواره فلکی ، اخترگان یا آستِریسم (به انگلیسیAsterism) در اخترشناسی به مجموعهٔ دو یا چند ستاره گفته می‌شود که از دید ناظر زمینی الگوی بارزی را تشکیل داده، ولی صورت فلکی تلقی نمی‌شوند. صورت‌واره می‌تواند بخشی از یک یا چند صورت فلکی باشد.[۱] درگفت و شنود روزانه، تمایز آشکاری میان «صورت فلکی» در مفهوم الگوی ستاره‌ای و «صورت فلکی» در مفهوم یک منطقه از آسمان موجود نیست ولی در سیستم‌های مدرن ستاره‌شناسی صورت‌های فلکی مورد استفاده، مفهوم دوم را دارد. برای مثال صورت‌وارهٔ ستارگان دب اکبر شامل هفت ستارهٔ درخشان است و از نظر صورت‌های فلکی هم از سوی انجمن بین‌المللی اخترشناسی خرس بزرگ شناخته شده است.

مثلث تابستانی در پهلوی تیشتر که در اوستایی به معنای سه ستاره است و نمایشگر آمدن تابستان به ایران زمین می‌باشد یکی از مشهورترین صورتواره‌های نیمکره شمالی آسمان است. به همین سبب در ایران باستان ماه نخست تابستان را تیشتر می‌گفتند که امروزه پس از درآمیزش سهوی تیشتر با تیگرا (tigra) دیگر ستاره مهم تابستانی در ایران که نوید بارانهای موسمی تابستانی را می‌داد (در انگلیسی Sirius)، این ماه را تیر می‌نامند. مثلث تابستانی میان سه ستاره دنب، کرکس نشسته (نسر واقع)، و کرکس پرنده (نسر طایر) قرار دارد که هر کدام از آنها در فهرست روشن‌ترین ستارگان صورت‌های فلکی قرار دارند.

برگرفته از: ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد