مسابقه‌ی دانش‌آموز کاوشگر خانه دانش بنیاد ثبوتی دوره‌ی تابستان ۱۴۰2 با موضوع «اگه زمین گرم شه چی میشه؟» در رویداد «تلاش برای حیات» با هدایت خانم ماندانا فرهادیان، شرکت دانش‌آموزان کاوشگر و همراهی خانواده‌ها و اعضای کارگروه اجرایی خانه دانش در روزهای شنبه ۱۴مرداد و یکشنبه ۱۵ مرداد‌ماه در «خانه دانش» برگزار شد.

خانه دانش در روز دوم این رویداد، میزبان استاد یوسف ثبوتی، سرکار خانم عفت براتی، دکتر مجتبی نادعلی نماینده وزارت امور خارجه در زنجان و دکتر مجید عباسی بود.

در روز اول، در آغاز دانش‌آموزان با اجرای دو آزمایش با اثر گلخانه‌ای و اثر آب شدن یخ‌های قطب شمال و جنوب آشنا شدند. سپس خانم ماندانا فرهادیان در کارگاهی با نمایش عکس‌ و فیلم و گفتگو و تعامل با بچه‌ها، به توضیح مسئله گرمایش زمین پرداختند. در ادامه شرکت‌کنندگان مسائل و مفاهیم مربوط به گرمایش زمین را با انجام یک بازی بررسی کرده و توضیح دادند. پایان‌بخش برنامه‌های روز اول فیلم مستندی درباره‌ی گرم شدن زمین بود.

در آغاز روز دوم، خانم لیلا یوسفی در کارگاهی تعاملی به معرفی پلاستیک از جنبه‌های مختلف پرداختند، از جمله شناخت انواع پلاستیک‌ها و در پایان کارگاه، بررسی انواع پلاستیک‌ها را تجربه کردند. سپس با پاسخ‌گویی به مجموعه‌ای از پرسش‌ها «رد پای کربن» خود را تخمین زده و با رنگ‌آمیزی، طرحی از اندازه‌ی آن به‌دست آوردند. هم‌چنین با پاسخ‌ گفتن به چند پرسش این برنامه‌ی دو روزه را ارزیابی کردند. در بخش بعد، شرکت‌کنندگان با نقاشی، کاردستی یا ساخت کلیپ دانش و فکرشان در مورد مسئله‌ی گرم شدن زمین را ارائه دادند. آخرین برنامه‌ی روز دوم هم فیلم مستندی درباره‌ ساخت وسایل با پلاستیک و اهدای لوح یادبود به شرکت‌کنندگان و جایزه‌های برگزیدگان به‌وسیله‌ی دکتر حمیدرضا خالصی‌فرد پایان‌بخش این رویداد بود.

اسامی برگزیدگان این دوره:

هانا باقری

روشنا ریاحی

هومان اسماعیلی

امیرصدرا حیدری

کیارش افشاری

محمد‌حسین بختیاری